Přeprava baterií podle Dohody ADR

Posted on Posted in Uncategorized

Přeprava baterií podle Dohody ADR

AKTUALIZOVÁNO 8/2024

Vážení a velevážení čtenáři, dnes se seznámíme s problematikou přepravy lithiových baterií. V článku se dozvíte odpovědi na otázky:

  • Patří baterie do Dohody ADR?
  • Má smysl se jimi zabývat?
  • Pod jaká UN čísla lithiové baterie patří?
  • Jaké jsou zvláštní ustanovení a podmínky povolení přepravy?
  • Co splnit před přepravou?
  • Co splnit při přepravě?

Nejdříve v krátkosti, patří vůbec baterie do Dohody ADR a má smysl se jimi zabývat? Odpovědí je dvojité ano. Baterie totiž v dnešní době pohání kdejaké zařízení, a proto v sobě uchovávají velké množství energie, které se může uvolnit, pokud je při přepravě baterie porušena nebo vyzkratována. To jsme mohli mnohokrát vidět u případů vzplanutí různých zařízení nebo vozidel. Smysl má jimi se zabývat především proto, že už na to Dohoda ADR myslela za nás, a tudíž všechny lithiové (ale i akumulátory olověné s kapalným elektrolytem) spadají do působení Dohody ADR. Přestože budou například olověné akumulátory častěji při přepravě spadat mimo působení Dohody ADR díky zvláštnímu ustanovení č. 598, je dobré vědět, že takový problém může vzniknout… A že jsem ho už párkrát řešil.

Než se vrhnete do čtení, rád bych Vás upozornil, že problematika přepravy baterií je sama o sobě dosti složitá, napsal jsem na ni nejeden přepravní pokyn, a některé otázky stále nepovažuji za vyřešené. Protože vím, že v dnešní době není možné pojmout komplexně několik témat najednou, je mnohem lepší komplikované věci outsourcovat, hlavně v případě složitých témat, tak se ptám: Proč si nenechat zpracovat pokyny pro přepravu baterií a nenechat se k problematice proškolit? Ušetříte si tím starosti, pročítání legal mumbo jumbo a mých článků. A nakonec hlavně peníze, protože s námi do toho investujete podstatně méně svého času. A Váš čas jsou peníze… Vaše. Neviděli jste In-time?!

Zpět ale k lithiovým akumulátorům, neboť kvůli tomu jste přece tady. Lithiové baterie naleznete v celé řadě zařízení od notebooků, telefonů a hraček přes kola nebo koloběžky až po velké zásobní baterie pro malé vodíkové generátory.

Pod jaká UN čísla patří lithiové baterie?

UN3090 – BATERIE LITHIOVÉ KOVOVÉ

UN3091 – BATERIE LITHIOVÉ KOVOVÉ OBSAŽENÉ V ZAŘÍZENÍ nebo BALENÉ SE ZAŘÍZENÍM

UN3480 – BATERIE LITHIUM-IONTOVÉ

UN3481 – BATERIE LITHIUM-IONTOVÉ OBSAŽENÉ V ZAŘÍZENÍ nebo BALENÉ SE ZAŘÍZENÍM

No a od roku 2025 taky Sodík-iontové baterie a baterie obsažené v zařízení. A vedle toho taky UN 3171 VOZIDLO NA AKUMULÁTOROVÝ POHON nebo od roku 2025 nově vozidlo poháněné Lithium iontovými bateriemi. – Někdo se nám neinspiroval frází “Kill it before it lays eggs” a takhle to končí. Pozor nové UN 3556 vozidla poháněné lithium iontovými bateriemi vytváří nové povinnosti i pro dříve nedotčené dodavatele vozidel na (you guessed it) bateriový pohon.

Mohou být lithiové baterie přepravovány vždy?

Ne, jinak bych se neptal. Před odesláním je nutno splnit podmínky článku 2.2.9.1.7. Nejdříve však věnujte pozornost zvláštním ustanovením, neboť ty nám přepravu zjednodušují. Pokud splňujete podmínky zvláštních ustanovení a je to v nich výslovně uvedeno, není třeba splnit 2.2.9.1.7.

 Zvláštní ustanovení podle Dohody ADR umožňují výjimky pro přepravu

  • Č. 188 Články a baterií menších než malých (nejvýznamnější pro malá zařízení) – V porovnání s ostatními fun
  • Č. 310 Baterií, které nesplňují příručku zkoušek a kritérií (V případě, že jde o malou sérii přepravovanou… Správně, ke zkouškám)
  • Č. 376 Baterie a články, které jsou poškozené, vadné, a tím pádem neodpovídají zkouškám podle příručky zkoušek a kritérií.
  • Č. 377 Baterie a články přepravované za účelem recyklace a likvidace
  • Č. 378 Lithiové baterie a články, které obsahují primární lithiové články a sekundární dobíjecí, které nelze externě nabíjet, a zároveň splňují podmínky přepravy ZÚ č. 188
  • Č. 636 Články a baterie menší než malé, za účelem recyklace nebo likvidace (významné pro likvidaci malých elektrických zařízení)

Některé z nich mi spouštějí mírné PTSD a není to kvůli nehodám… Texty výše uvedených podmínek jsou citovány v tomto dokumentu. (Pozor, dokument nebyl aktualizován od roku 2021, ale pořád je relativně aktuální). I tak si ho stáhněte, budete ho potřebovat, neboť v dokumentu najdete i citovaný článek 2.2.9.1.7, jehož splnění byste měli ověřit. Ptáte-li se proč, tak rovnou i odpovím: Protože jako odesílatel jste za to odpovědní Vy, nejen výrobce. A že on nesplnil své povinnosti, jaksi není jeho problém při navazující přepravě. Mimochodem, při takové přepravě nese svou odpovědnost i dopravce, proto některé přepravní společnosti vyžadují předání kontrolního protokolu podle příručky zkoušek a kritérií.

Co musím splnit před přepravou?

V minulé kapitole jsme si popsali podmínky pro povolení přepravy. To většinou za Vás zvládne výrobce, ale ne vždy, takže proto jsme si je museli uvést. Teď Vy, jako další odesílatel potřebujete zkontrolovat, že přeprava bude odpovídat požadavkům Dohody ADR.

Pamatujte, že na přepravu baterií nebo jiných zařízení platí Dohoda ADR, a tím pádem platí všechny podmínky Dohody ADR. Tedy kusy musí být dobře zabalené (certifikované obaly), označené (značky, UN číslo, nápisy) a musí je doprovázet přepravní doklady, pokud zvláštní ustanovení neuvedou jinak. Zde se zaměřte na zvláštní ustanovení číslo 188 (často notebooky, hračky, telefony atp. – nezapomínejte, řídíme se výkonem) a číslo 636/377 (odpadáři), které stanovují výjimky pro značení. Nezapomeňte na SP 376, protože taková baterie zaslaná na servis bez hodnocení přes PPL by Vám mohla pěkně pošramotit spaní a peněženku.

Nezapomínejte, že baterie vyrobené po 31. prosinci 2011 musí mít na vnější skříni vyznačenu jmenovitou zatížitelnost ve watthodinách.

Chcete dokument pro správné označení baterií? Napište nám, a my Vám s ním ochotně pomůžeme.

Co musím splnit při přepravě?

To záleží na tom, v jakém režimu budete přepravovat. V textech pro zvláštní ustanovení naleznete přesné podmínky přepravy, které je potřeba splnit pro zvláštní ustanovení.

Pokud se nic nevlezlo do zvláštních ustanovení, tak platí podmínky pro podlimitní nebo běžnou přepravu. Velké upozornění pro přepravu v tzv. podlimitním množství, maximální množství přepravy v podlimitu je 333 kg, neboť baterie patří do přepravní kategorie 2. Fajn bude vědět, že je možné počítat pouze netto hmotnost baterií v zařízeních. Jak je zvážit bez vyjmutí ze zařízení už bude na Vás.

A co to tedy znamená?

V podlimitu musí mít hlavně:

  • řidič školení osob podílejících se na přepravě nebezpečných věcí
  • vozidlo být vybaveno 2 kg hasícím přístrojem
  • kusy musí být správně označeny, zabaleny a zajištěny a nesmí být nijak poškozeny.
  • baterie nesmíte za žádných okolností balit do jednoho obalu s jinými nebezpečnými věcmi.
  • ve vozidle musí být přítomen přepravní doklad.

V běžném režimu už je to taky taková klasika. Řidič musí být proškolen v akreditovaném programu a musí být ustanoven poradce ADR (třeba externě). Tihle dva Vám ty povinnosti shrnou raz dva v náplni své práce. Alespoň my to tak pro naše klienty děláme.

Stále si nevíte rady s balením, značením, odesíláním nebo přepravou baterií? Potřebujete školení osob podílejících se na přepravě nebezpečných věcí? Nebo jen zkonzultovat závěry? Pište a volejte, rádi Vám pomůžeme. Email: poradce@saqia.cz nebo +420 737 259 335.

4 thoughts on “Přeprava baterií podle Dohody ADR

  1. Dobrý den,
    chtěl bych se Vás zeptat, zda je správné toto rozlišení skupin baterií: (dodáváme je pro fotovoltaiku)
    Baterie Li-on tedy lithio-iontové skupina UN3480
    avšak baterie LiFePO4, tedy lithio -železo-fosfátové by měly patřit do skupina UN3091?
    Třídu UN3480 chápu jako nebezpečnější, nevadí pokud do této skupiny zařadíme LiFePo baterie nebo pro ně dodržet skupinu UN3091?

    Děkuji.
    S pozdravem
    Miloš Crhonek

    1. Vážený pane Chronku, dobrý den,

      Ve vztahu ke klasifikaci pod konkrétní UN číslo bych doporučoval vycházet z podkladů dodavatele a především závěrů Vašeho bezpečnostního poradce ADR, který bude mít jednoznačně více podkladů než já. Ale z Vašeho popisu docházím ke stejnému závěru.

      Rozhodně však nelze v žádném případě přepravovat nebezpečné věci jednoho UN čísla pod jiným. Vychází to nejen historicky z rozhodnutí kontrolních orgánů (v případě, že toto bude zjištěno, čeká Vás poměrně mastná pokuta), ale i z logiky věci. Informace, které uvádíte v dokladech a na obalech mohou skončit v ruce například jednotkám IZS, které podle něj volí adekvátní postup pro zásah. Tyto se mohou dramaticky lišit pro UN čísla stejné třídy nebezpečných věcí. Představte si například, že povezete 1000 litrů benzínu v kusech a vedle toho 6000 litrů nafty. Vše označíte stejně a v přepravních dokladech uvedete, že máte 7 000 litrů benzínu, protože benzín je nebezpečnější než nafta. Asi si dovedete představit, že priority velitele zásahu a jeho postup v takovém případě se budou dramaticky odlišovat přestože se v obou případech jedná o hořlavé ropné destiláty a všichni víme, že benzín je nebezpečnější. (odpusťte zjednodušení, ale považoval jsem ho za nezbytné pro ilustraci tohoto závěru)

      Máte-li zájem o bližší konzultaci, prosím obraťte se na e-mail info@saqia.cz.

      S pozdravem

      MV

  2. Dobrý den,
    Mám jeden zapeklitý problém a nemůžu pro něj v ADR nikde najít výjimku nebo odpověď: Objednám si firemní notebook. Zabalen v souladu s ADR (baterie 46 Wh), takže uplatněno ZÚ 188. Rozbalím, zprovozním. A teď chci jet na služební cestu a notebook si chci vzít sebou. Musím znova notebook zabalit v souladu s ADR? Tedy jak přepravovat podobné zařízení? Ten samí problém: aku nářadí, atp.
    Vyjmutí podle 1.1.3.7. nelze
    Vyjmutí teoreticky podle 1.1.3.1 c)

    Děkuji za odpověď,

    1. Dobrý den,

      tohle by asi bylo na delší diskuzi, ale úplně nevím proč by nebylo možné použít 1.1.3.7 b? Nejedná se v takovém případě snad o zařízení k akumulaci elektrické energie “používané nebo určené k použití během přepravy”? Tuším dokonce, že v tomto případě se toulá výklad, který daný článek vztahuje ke všemu, co může použít řidič k vlastní potřebě i ve volném čase během přepravy. Nebo že by v AJ byla srozumitelnější formulace?

      Ale jestli se chcete problematice věnovat více do hloubky, určitě by stály za investigaci i následující problémy: PB lahve řidičů určené k vaření, které vozí řidiči ve vozidlech. Aerosoly a jiné omezené množství přepravované jednotlivě v malém množství (např. 2 ks aerosolových sprejů), které mají lidé ve výbavě just in case např. pro zákazníka nebo způsob aplikace článku 1.1.3.1 c), například v případech kdy při aplikaci původní NV dojde a někdo musí dovézt další 🙂 Nicméně se domnívám, že najdete i závažnější problémy, které by skutečně ocenily pozornost za účelem minimalizace rizika na cestě. Například nedostatky u odesílatelů, které nikdo neřeší, protože pokuty dostávají dopravci, mizení informací v rámci dopravního řetězce kvůli neznalosti spedicí a odesílatelů nebo omezení aplikace na lokální úrovni. A to jsme jen na začátku řetězce. Domnívám se, že riziko v tomto ohledu bude větší. Bigger fish to fry. 🙂

      Takže osobně bych svůj laptop ani mobil k osobnímu použití na služební cestě při přepravě po silnici nebalil do doby, dokud je nepovezu k prodeji/zásobování zákazníkovi. Nota bene ve chvíli, kdy se podívám na podmínky balení podle ZU 188…
      Ale samozřejmě na základě vlastního hodnocení rizik můžete přijmout dodatečná opatření… Například jsme historicky řešili přepravu dronu včetně cca 30 kg baterií určené k výkonu pracovní činnosti. Aplikace 1.1.3.1c) byla jasná, ale navzdory tomu byly náhradní baterie zabaleny ve speciálním označeném case a vozidlo dodatečně vybaveno PHP i doklady, řidič seznámen podle 1.3 ADR.

      Snad jsem Vám odpověděl na Vaši otázku.

      S pozdravem

      MV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *