Režimy přepravy ADR, aneb jaké jsou rozdíly mezi tzv. podlimitem a omezeným množstvím?

Posted on Posted in Uncategorized

Jsem zpátky! A mám pro Vás článek. Tak ať se líbí.

Režim přepravy z pohledu ADR je způsob (nebo forma) aplikace podmínek a jejich rozsah, které jsou aplikovány na nebezpečné věci v průběhu přepravy. V ADR existuje velké množství režimů přepravy…

Abychom si v tom konečně udělali pořádek, pojďme si to celé hezky od začátku rozebrat a říct si něco málo o těch „pár“ režimech, které existují.

Předtím než začneme, je důležité si říct, že ADR funguje pouze s věcmi, které jsou nebezpečné. To znamená, že když povezete neošetřený, vychladlý ocelový svitek, tak mi prosím ADR neaplikujte. Všechno ostatní, co je podle ADR nebezpečné řešíte podle základního pravidla v ADR: „Nebezpečné věci musíš přepravovat přesně tak, jak jsem určila… Nebo jinak!

Nebo jinak! Nám sice říká zákon, ale you get the point…

Fajn. Zjistili jsme, že povezeme nebezpečné věci, teď už je postup poměrně přímočarý… Že? ŽE??????

No… Jako jo… Ale ne… Těch režimů je zhruba hodně a stejným směrem jdou asi jako opilec nad ránem po cestě z baru. Proto mi v následujícím textu odpusťte určitou míru zjednodušení a vždy konzultujte ADR nebo svého poradce ADR předtím, než se rozhodnete, že tomu rozumíte lépe než on… To totiž často končí jedině velkou úsporou ve formě mastné pokuty. #BeenThereDoneThat

Nejdříve tedy ověříme, že nebezpečnou věc můžeme skutečně přepravit. To by jinak mohl být docela problém. (AKA zákaz činnosti dopravce, obecné ohrožení apod. „docela problém“)

Následně, když už víme, že nám ADR umožňuje přepravu provést, musíme vyhodnotit, jak je daná nebezpečná věc přesně zabalená? Je volně ložená na korbě? (nasypaná tak, že auto „vytváří obal“) nebo je naložená v cisterně? Good! Jedná se o běžný režim, zepředu a zezadu musíme plácnout oranžové cedule, zajistíme že jsme v souladu s KOMPLET VŠEMI USTANOVENÍMI V ADR a nemusíme se ničím dál zabývat. Až na to, že jedeme v běžném režimu… (zde nenápadně upozorním, že každý běžný režim musí mít podle zákona poradce ADR – toho lze ustanovit i externě… *wink wink* poradce@saqia.cz *wink wink*, kapacita omezená – jako fakt. Tenhle článek si slibuju delší dobu)

A pak je tady kusová přeprava. To jsou ty Íbécéčka, sudy, kanystry, palety, krabice, značky a všechny ty hrozivé věci, jejichž použití zvyšuje bezpečnost přepravy. Ale taky ji dost komplikuje, neboť přidává několik dalších možností v režimech přepravy. A tady začíná ten správný boj, protože najednou přichází ADR a říká, že existují nějaká tzv. částečná vynětí z platnosti a úplná vynětí z platnosti ADR. Takže najednou mám z jednoho jasného režimu tři! A každý si z ADR bere jenom něco…

Ve své podstatě u „kusovky“ rozhoduje už jenom množství – množství v autě (běžný režim, podlimitní množství), množství v obalu (omezené, vyňaté množství) nebo rozmar a specifické státní výjimky (jiná zvláštní ustanovení).

Důležité je si ale pamatovat jedno: ADR se aplikuje, musí být dodržena a platí ve všech režimech, není-li psáno, že se na danou přepravu ADR nevztahuje – to platí pro výbavy, doklady, ŠKOLENÍ!!!! a jiné další zajímavé věci.

O tom, jaký režim se bude aplikovat nejčastěji rozhoduje odesílatel tím, jak kusy zabalí a jak nebezpečné ty věci ve skutečnosti jsou. Ve své podstatě to funguje asi takto: (V závislosti na přepravní kategorii a obalové skupině)

  1. Běžný režim (cokoliv nad limit podlimitního množství nebo přepravované mimo ostatní výjimky
    • a. Tady byste měli vždycky začít a postupně hledat jiné alternativy
    • b. Požadavky +- jak na volně ložené věci
  2. Podlimitní množství (Množství v obalu není omezeno, omezeno je jen množství v autě)
    • a. Magických 1000 bodů, ale někdy taky 333, 50, 20 nebo 0. Tak bacha!
    • b. Požadavky na dopravce jsou DRASTICKY sníženy (v podstatě jenom dá hasičák, vyškolí a jede). Odesílatel naopak musí všechno splnit úplně stejně jako pro běžný režim
  3. Omezené množství (množství v obalu je omezeno, množství v autě není omezeno),
    • a. Každý jednotlivý malý obal zabalený v krabici do max váhy 30 kg, ale klidně ve full náloži v autě
    • b. Tady jsou volnější podmínky jak pro dopravce, tak odesílatele (takže opět pár drobností jako školení, hasičák a šáteček… Chci říct na viděnou a šáteček. Nebo sbohem?)
  4. Vyňaté množství (množství v obalu je omezeno, množství v autě je omezeno)
    • a. Znám jen jednu firmu, která to takhle vozí – takže množství informací stačí bude řádně vyňaté
  5. Speciální ustanovení (všechno je nějak omezeno nebo blíže specifikováno prostřednictvím té obrovské tabulky v ADR)
    • a. Např. malé Li-ion baterie (zatížitelnost malilinko)
    • b. Nové olověné akumulátory (tady je třeba speciálně napsáno, že se „ADR nevztahuje jsou-li splněny podmínky“) – takže tady bych třeba nutně neškolil…
    • c. Tlakové láhve s určitým bezpečnostním koeficientem (takže malilinkaté tlakové lahve do velikosti tuším kolem 800g – třeba Sodastream, jsou-li splněny ostatní náležitosti)

No a teď by Vám to snad mělo být všechno úplně jasný!

Není? Připojte se k nám na naše školení zde: https://www.saqia.cz/skoleni-1-3/

Školení Vám to nejen ujasní, ale zároveň Vám nabídne možnost pracovat uvnitř systému ADR -> např jako balič, nakládce, vykládce, dispečer, řidič omezeného nebo podlimitního množství a mnoho mnoho jiných pozic.

Nebo nám pište (poštou), mailujte (elektronickou), volejte (telefonem) či nás kontaktujte osobně… Jen prosím neposílejte holuby, tuto formu komunikace jsme ještě nedokázali zařídit.

Nakonec, taková malá rubrika toho Kdy se v ADR lidé často mýlí:

  1.  Podlimitní množství – JE to prostě ČÁSTEČNĚ vyňatý režim a jako takové musí být splněny odpovídající náležitosti
  2. Omezené množství – vizte bod 1
  3. Aerosoly – Jedná se o omezené množství ne o běžnou ADR!!!!!
  4. Lithium iontové baterie pro pohon vozidel jsou z ADR vyňaty pouze v případě, že jedou v tom vozidle. Jakmile jsou vyňaty z vozidla, jsou zase vňaty do ADR… (teď fakt doufám, že jsem se nepřepsal)
  5. Nafta je hořlavá, ne výbušná. Nafta JE nebezpečná
  6. Nafta a benzín nejsou to samé, jejich maximální množství v podlimitu a ostatních částečně i plně vyňatých režimech se zásadně liší
  7. Když to načepuju na benzínce mimo nádrž vozidla (to víte Ibécéčko, kanystr, sud atp.), ADR zase bude platit (kromě výjimky pro spotřebitele)
  8. Tankovací lístek z čerpačky není dostatečný doklad o zaplacení spotřební daně (výjimka pro spotřebitele v podstatě neexistuje)
  9.  AdBlue není nebezpečné podle ADR
  10. Bezpečnostní list není papír na podpal ani byrokracie, ale „návod k obsluze“ nebezpečné chemické látky
  11. Některé oleje jsou nebezpečné a podléhají ADR (kontrolujte bezpečnostní listy!!!)
  12.  Odpad se převáží v souladu se zákonem o odpadech A taky s ADR
  13.  Ve všech případech aplikace ADR musíte školit alespoň jako osoby podílející se na přepravě nebezpečných věcí podle 1.3 ADR. Řidič v běžném režimu má speciální školení.
  14. Poradce musíte mít jen na běžný režim, ale často Vám ušetří desítky hodin práce i v částečně vyňatých režimech.

Tak ahoj a zase někdy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *